Nič, o čo sa nestaráš ti nebude slúžiť večne. Preto si povieme ako sa starať o horský bicykel. Pravidelný servis raz do roka nestačí, hlavne keď jazdíš denne. Nie je to len o bicykli. Ide o tvoju bezpečnosť. Prezradíme ti, ako sa o bicykel starať, aby si sa z jazdy na ňom tešil čo najdlhšie. Neboj sa. Nie je to nič komplikované.
Horský bicykel a jeho pravidelný servis
Ako sa starať o horský bicykel, aby si si jazdu na ňom skutočne užil? Máš pravdu. Najjednoduchšie je odniesť ho do servisu. Nie raz za uhorský rok. Pravidelne. V servise ti bicykel kompletne skontrolujú a nastavia. Poškodené súčiastky vymenia, ostatné opravia. Dobrý odborník zistí nedostatky na prvý pohľad, ale môžeš mu pomôcť. Predtým, ako svoj horský bicykel odnesieš do servisu sa na ňom povoz. Aby si vedel povedať, čo ti pri jazde na ňom nepasuje a na čo by sa v servise mali zamerať. Pri hĺbkovom servise bicykel rozoberú poriadne skontrolujú, vyčistia, premažú a nastavia. Treba niečo vymeniť? V servise to hravo zvládnu. Vymeniť opotrebované súčiastky im nerobí žiadny problém.
Kedy je na servis najlepší čas?
Servis je najlepšie navštíviť na konci sezóny a bicykel na zimný spánok uložiť v poriadku, alebo na jar, ešte skôr, ako na bicykli začneš jazdiť pravidelne. Využi čas, keď servisy ešte nepraskajú vo švíkoch. Kým budú ostatní na opravu bicykla týždeň čakať, ty využiješ prvé jarné slniečko a jazdu na bicykli si vychutnáš na skoro prázdnych cyklistických trasách. To bude paráda!
Servis som roky zanedbával. Čo teraz?
Keď sa o bicykel nestaráš, súčiastky sa opotrebujú rýchlejšie a čo je nebezpečnejšie, ohrozujú teba a tvoju bezpečnosť. Jazdiť so zlými brzdami či oslabenou reťazou môže priniesť poriadnu dávku adrenalínu, ale len dovtedy, kým bicykel nezabrzdíš vlastným telom. Drobné poškodenia, ktoré ignoruješ postupne prerastú do väčších a finančne náročnejších opráv.
Ja na bicykli jazdím denne. Do servisu som ho nikdy nedávala. Keď som niečo potrebovala, opravil to otec. Poriadny servis by mu určite padol vhod, ale takto to bolo rýchlejšie a samozrejme, lacnejšie. Minuloročnú sezónu som ukončila na bratovom bicykli. Do môjho sa mi už investovať nechcelo, aj keď som vedela, že na jar sa tomu nevyhnem. Začala som svojpomocne. Bicykel súrne potreboval vymeniť brzdové gumičky, duše a plášte. To bol len môj skromný odhad. V skutočnosti na tom bol bicykel oveľa horšie. V servise som prišla na to, že by ma oprava bicykla vyšla pekne draho. Nakoniec som si radšej doložila na nový a sľúbila mu, že sa oň budem lepšie starať. Verím, že mi to vydrží.
Raz a dosť? Ale kdeže
Kontrola raz za rok bicyklu stačiť nebude. Cyklistická sezóna je dlhá. Pred každou jazdou skontroluj funkčnosť bŕzd a tlak v pneumatikách. Raz mesačne si bicykel pozri detailnejšie. Ako sú na tom spoje a skrutky? Riadidlá, sedadlo a pedále sú v poriadku? Ako je na tom koleso? Nenadobudlo tvar osmičky? Prehadzovanie funguje ako po masle? Ako je na tom retiazka? Nie je voľná? Namaž reťaz, skontroluj, či sa niečo neuvoľnilo, pozri výplet kolies a plášte. Nemusí to byť hĺbková kontrola. Opravu drobných nedostatkov neodkladaj to na neskôr. Čím skôr ich podchytíš, tým lepšie.
Kolesá, prehadzovačku a brzdy kontroluj častejšie
Pred každou jazdou skontroluj kolesá. Na dobre nafúkaných sa ti bude jazdiť lepšie. Vieš si predstaviť jazdiť bez dobrých bŕzd a prehadzovania? Ani ja. Bez prehadzovania to prežiješ. S nefunkčnými brzdami to môže dopadnúť horšie.
Kontrola plášťov je rýchla. Čo prezradí?
Na každom plášti je uvedený odporučaný tlak hustenia. Dodržiavaj ho. Častejšie jazdíš po ceste? Koleso by malo byť tvrdšie. Viac ťa láka cesta v teréne? Hodnota tlaku v kolesách bude nižšia. Kontrola tlaku v kolesách je jednoduchá. Stačí, keď koleso stlačíš. Keď to pôjde ľahko, koleso treba dofúkať. Dodržiavaj maximálnu hodnotu uvedenú na plášti. Kolesá dofúkaj aspoň raz za dva týždne. Záleží to od terénu, do ktorého sa vydáš a od štýlu tvojej jazdy.
Zodratý a zle zvolený dezén plášťa sa môže podpísať na stabilite bicykla a to môže viesť k zraneniu. Dezén je najčastejšie vyšúchaný a popraskaný. V extrémnych prípadoch sa z plášťa môže odlepovať guma a vznikajú diery. K defektu v tomto prípade vedie už len naozaj malý krôčik. Plášť je v poriadku a duša napriek tomu stále sfukuje? Koľko krát si ju už lepil? Veľa? Vymeň ju. Žiadna duša nevydrží večne. Lepená už vôbec.
Kolesá sú na tom ako?
Výplet kolies musí byť správne napnutý a bez akéhokoľvek poškodenia. Ak sa v ňom nachádzajú praskliny alebo preliačiny, radšej ho vymeň. Ako je na tom koleso? Točí sa dobre alebo ho brzdí osmička? Tá sa v prípade bicyklov objavuje často. Osmičku neprehliadneš. Spoločnosť ti budú robiť čudné zvuky, ktoré vznikajú pri šúchaní kolies a trhané neplánované brzdenie. Vycentrovať koleso môžeš aj doma, ale najlepšie ho vycentrujú v servise. Majú na to špeciálne zariadenie a predsa len, odborník je odborník.
Výmena brzdových gumičiek
Brzdové platničky, či gumičky sa na bicykli menia najčastejšie. Rýchlo sa opotrebúvajú a strácajú svoju funkčnosť. Vymeň ich vždy, keď budú zošúchané na cca 75 %. Pre istotu. Bezpečnosť na bicykli som už spomínala. Je najdôležitejším, ale nie jediným dôvodom, prečo gumičky pravidelne meniť. Poškodenie a výmena rafíka na bicykel môže servis neplánovane dosť predražiť.
Reťaz si na bicykli už menil?
Vieš, čo sa pri bicyklovaní okrem teba namáha najviac? Reťaz. Časom sa vyťahá a treba ju vymeniť. Odporúča sa tak učiniť, keď na bicykli najazdíš 2000 kilometrov. Stav reťaze ovplyvňuje aj správna údržba bicykla a spôsob jazdy.
Umývanie bicykla
Kolesá umývaj ručne. Klasická mydlová voda nič nepokazí. Záhradná hadica je dobrým pomocníkom, vapke sa radšej vyhni. Tlak by mohol bicyklu viac uškodiť, ako pomôcť. Na reťaz a súčasti radiaceho systému používaj špeciálne odmasťovacie prostriedky. Bicykel umývaj častejšie a do detailov zbytočne nezachádzaj. Na to je pravidelný servis. Nenechávaj ho na priamom slnku a na daždi. Prudké slnko môže oslabiť gumené časti a voda sa dostane aj do tých najmenej prístupných častí bicykla. Nedaj hrdzi šancu.
zdroj: youtube.com/MTBIKER
Servis detských horských bicyklov
Ani servis detských horských bicyklov nezanedbávaj. Áno, o rok – dva ho treba vymeniť, lebo deti rastú ako z vody. To neznamená, že bicyklu netreba venovať pozornosť. Bicykluje na ňom tvoje dieťa a ide o jeho bezpečnosť.
Pri koľkých veciach si si povedal, že na toto si pri údržbe bicykla nikdy nemyslel? Mňa prekvapila výmena reťaze. Nikdy som ju nemenila. Myslela som si, že všetko vydrží. Zlé prehadzovanie som pripisovala rozladenej prehadzovačke. Vŕzganie reťaze tomu, že ju treba naolejovať. A ona sa mi celý čas snažila naznačiť, že toho má dosť a že ju mám konečne vymeniť.
Rozmýšľaš o kúpe nového bicykla? Naša recenzia Najlepšie horské bicykle 2019 ti s výberom nového horského bicykla pomôže.
Pingback: Elektrobicykle - bike pre lenivých alebo vášeň? - FitCool.sk
Pingback: Ako vybrať najvhodnejší zámok na bicykel? - FitCool.sk
Pingback: 10 najlepších hitov sezóny pre leto 2021 - FitCool.sk